Lesopbouw

Het geven van les heeft altijd een doel. Op basis van dat doel kies je oefenstof en die oefenstof geef je weer in een bepaalde volgorde. Wij hanteren de volgende opbouw:

  1. Inleiding (5-10 minuten) – zowel fysieke als mentale warming-up
  2. Kern A (20-25 minuten) – herhaling van vorige week / aanleren van nieuwe oefenstof
  3. Kern B (15-20 minuten) – oefenen van de nieuwe oefenstof in rij-opdrachten
  4. Slot (5 minuten) – cooling down

Als je een lesplan maakt kun je rekening houden met de volgende principes:

  • Een lesindeling begint met het bedenken van een doel: wat wil ik dat er aan het eind van de les veranderd of gebeurd is? (hoeft overigens niet alleen maar over techniek te gaan). De lesopbouw staat in het teken van het bereiken van dat doel.
  • De opbouw binnen een les gaat van aanleren (coördinatief) naar oefenen (inbouwen/toepassen in schaatsbeweging) naar skaten (lekker rijden en moe worden).
  • Cursisten zijn aan het begin van de les het beste in staat om nieuwe (coördinatief moeilijke) dingen te leren, dat vermogen neemt gaande de les af.
  • Een les eindigt nooit met een oefening, maar met een of meer rijopdrachten waarin het geleerde/geoefende in de praktijk wordt gebracht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *