Lesdoel

Voordat je begint met het maken van een lesplan of lesvoorbereiding, bedenk je eerst wat je tijdens die les wilt bereiken. Dit wordt ook wel het lesdoel genoemd.

Als je dit lesdoel hebt opgesteld, kun je daarbij geschikte oefeningen en rijopdrachten zoeken. De oefeningen wil je aanbieden in een goede opbouwende volgorde en vormen daarmee jouw lesplan.

Waarop baseer je een lesdoel?

  1. Kijk naar je cursisten en schat in wat zij nog kunnen bijleren. Als hulpmiddel kun je hierbij de analyse gebruiken!
  2. Vraag aan je cursisten wat ze van jou willen leren.

Voorbeelden van een lesdoel op het rechte eind kunnen zijn:

  • Houding:  Binnen vier weken kunnen mijn cursisten hun knieën gebogen kunnen houden tijdens het rollen.
  • Balans: Aan het einde van de les kunnen mijn cursisten minimaal 3 tellen op één been  rollen voordat ze over gaan op het volgende been.
  • Bijhaal: Over twee weken kunnen mijn cursisten bij elke slag hun bijhaalbeen ontspannen laten hangen.
  • Afzet: Aan het einde van de les zetten mijn cursisten haaks op hun skates af en niet meer naar achteren.
  • Plaatsing: Aan het einde van de les kunnen mijn cursisten hun direct hun volledige gewicht overbrengen op de “nieuwe” skates.
  • Timing: Aan het einde van de les kunnen mijn cursisten insturen op hun skates.

Voorbeelden van een lesdoel in de bocht kunnen zijn:

  • Houding: Aan het einde van de bocht kunnen mijn cursisten de knie van hun standbeen gebogen houden tijdens pootje over.
  • Balans: Aan het einde van de les kunnen mijn cursisten twee overstappen achter elkaar maken zonder hun balans te verliezen.
  • Afzet: Aan het einde van de les strekken mijn cursisten hun been niet meer helemaal uit bij het afzetten.
  • Plaatsing: Aan het einde van de les kunnen mijn cursisten hun linker skate direct op de buitenkant plaatsen.
  • Timing / Druk: Na vier weken kunnen mijn cursisten hun skates laten meesturen in de bocht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *