Analyse

Waarom doe je wat je doet? Hoe ver is mijn groep? Waar zijn ze deze week aan toe? Het zijn simpele, maar belangrijke vragen. Om te bepalen welk deel van de techniek je gaat behandelen zul je jouw eigen pupillen als uitgangssituatie moeten nemen. Hieronder staat een aantal vragen ter ondersteuning van het analyseren van jouw groep en het maken van een keuze.

Wat zie je gebeuren bij jouw groep?

  • Zijn de kinderen in staat om zelfstandig te gaan zitten en op te staan en zijn ze vertrouwd met hun skates en omgeving?
  • Kunnen de kinderen stappen en rollen op twee benen en vervolgens weer remmen?
  • Kunnen de  kinderen zich klein maken, hun voeten optillen en hun knieën buigen?
  • Kunnen de kinderen rollen op één been met hun knie boven teen?
  • Kunnen de kinderen haaks op de rijrichting afzetten en plaatsen zij met zekerheid en stabiliteit?
  • Hebben de kinderen genoeg basis om met pootje over te beginnen?
  • Zijn de kinderen in staat om in te sturen en gebruik te maken van druk?

Soms zul je zelfs merken dat je bezig bent met een bepaald onderdeel, maar dat er bij een eerder behandeld onderdeel iets mis gaat. In dat geval kan het verstandig zijn om eerst weer aandacht te besteden aan een eerdere stap, omdat die aan de basis ligt van een ander deel skatetechniek. Je zult een stapje terug moeten doen en dat is helemaal niet erg! Sterker nog, het is beter dan iets willen doen waar je cursisten nog (lang) niet aan toe zijn!

Het skatevaardigheidspaspoort is een soort checklist die je kunt gebruiken om vast te stellen hoe ver je pupillen zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *